• LOGIN
KONTAKT@MINDSET4.DK
Mindset4
  • FORSIDE
  • SERVICES
    • MINDSET4 Work & Learning
    • ONLINE ARBEJDSPLADSER
    • SUPPORT & RÅDGIVNING
    • UNDERVISNING, KURSER & WORKSHOPS
    • ONLINEMØDER
    • VIRTUELLE LÆRINGSRUM – Til online- og fjernundervisning
    • OUT OF THE BOX – Off-line
    • ADOBE CONNECT KURSER
    • WORKSHOP – Få succes med online læring
    • G-SUITE – GOOGLE APPS
    • UNDERVISNINGSVIDEO, SPEAKS & PODCAST
  • VIDEN
    • BLOG
    • CHECK-IN TIL DET GODE ONLINEMØDE
    • HVAD ER ET LMS?
    • HVAD ER LÆRINGSTEKNOLOGI?
    • PODCAST
  • LÆRINGSPORTAL
    • LOGIN
  • OM
    • OM MINDSET4
    • OM KIRSTEN KROGH JENSEN
    • OM BIRGITTE RUBÆK
    • PORTFOLIO
  • KONTAKT
  • Søg
  • Menu Menu

Studiecenter/Læringscenter-begrebet opstod i 1980’erne som en udløber af Piagets kognitive læringsteori og dermed den konstruktivistiske tilgang til læring. Tanken har også sammenhæng med et politisk skifte i retorikken, fra at tale om undervisning til at tale om læring.

Skiftet hænger sammen med en afstandstagen fra et syn på undervisning, hvor viden, værdier og motiver kunne overføres fra lærer til elev, mens læringsbegrebet markerer, at kursisten selv aktivt konstruerer viden, værdier og motiver. I læringsbegrebet ligger, at læreren kan undervise, men ingen kan lære nogen noget! Dermed skal den enkelte bevæges til at tage ansvar for egen læring eller rettere – den enkelte skal blive opmærksom på egen læring og lære at lære.

Lærer/elevrollerne er hermed i en forandringsproces, hvor lærerens rolle bliver konsulent og facilitator for elevens læring. Eleven får dermed et større ansvar og også en større medbestemmelse og frihed til at udvælge egen læringsmål inden for den fastsatte målbeskrivelse. Evnen til at overskue og løse problemstillinger, påtage sig et ansvar, arbejde selvstændigt og sammen med andre bliver essentielle kompetencer. Den innovative og kreative tilgang til læring bliver her sat i fokus.

Studiecenteret/værkstedet er her en del af læringstanken, hvor der kan gives rum til refleksion alene eller i samarbejde med andre studerende. Et frirum hvor læreren ikke bestemmer farten, men hvor der er hjælp og vejledning, hvis det ønskes. Et læringsrum der kan stilladsere læringsprocessen, hvad enten det er forarbejdet, problemløsning eller efterbearbejdning af opgaver.

Studiecenteret/værkstedet kan være det meget vigtige og nødvendige forum, hvor den enkelte kan hente hjælp og yderligere forklaringer på områder, der ikke er forstået og/eller hvor forståelsen for et emne kan tjekkes og afprøves. Et neutralt rum med plads og tid til refleksion. Et læringsrum hvor den enkelte kan opnå kvalificeret stillingtagen og dermed tage aktivt del i egen læring.

Du kan læse min artikel fra Uddannelsesforbundets Fagblad “FOKUS” HER

Den 1. februar 2016 udkom en ny forskningsrapport, der beskriver denne tanke – bare med fokus på et fysisk kommunalt drevet sted, hvor udkantsområder kunne få et studiemiljø med mulighed for optimale fysiske rammer (teknologiske og menneskelige). Borgeren kunne tage en relevant uddannelse i nærområdet uden transport var et problem, fordi uddannelsesinstitutionerne tilbød onlineundervisning både i realtid og som selvstudie (onlineforløb), samtidig med at de lokale virksomheder deltog aktivt pga. behov for lokal arbejdskraft. Dette fordrer en massiv indsats for at få alle parter – kommune, virksomheder, uddannelsesinstitutioner mm. – til at deltage med et fælles mål, nemlig at få skabt et læringsmiljø, der tiltrækker og motiverer til en aktiv og meningsfuld indsats fra borgeren. Dette henvender sig til alle – højt- og lavt-uddannede, nydanskere eller etnisk danskere – men det kunne blive et kraftcentrum i byerne, hvor alle var velkomne og havde et mål og en mening med at komme.

Du kan læse rapporten her.

 

Mindset4 – Out Of The Box

Lundbyvej 15

5700 Svendborg

Mail: kontakt@mindset4.dk

Cvr: 41 29 23 85

BLOG

LOGIN

KONTAKT

HANDELSBETINGELSER

COOKIE- & PRIVATLIVSPOLITIK

 

Copyright © Mindset4 Out Of The Box Mindset4it | All Rights Reserved - Enfold Theme by Kriesi
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

OKLearn more

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

COOKIE- OG PRIVATLIVSPOLITIK
Accept settingsHide notification only